Myra(b)loggen

Om Myra(B)loggen

Myra(b)loggen är en del av Myrasidan www.myraboats.tk
Kontakt marten.ohlsson@rodarummet.net
På Myrabloggen läser du om Myra båtar, båtliv, gästhamnar, båtmat, fritidsbåtar och båtkultur.

Kocken och hans båt #blogg100 Dag 7

BåtkulturPosted by Mårten Ohlsson Wed, March 12, 2014 23:00:17

Det fanns en tid när unga män som ville se världen kunde gå till sjöss. Men att mönstra på som obefaren matros, mässpojke eller kökselev var inte alla gånger enkelt. Om detta handlar filmen Kocken.

Filmen Kocken är ett drama som utspelar sig i byssan på ett handelsfartyg år 1969. På roll listan finns Kjell Bergqvist men den mest spännande rollen innehas av är fartyget; Snow Drift ett gammalt Salén fartyg som spelar sig själv.

Filmen utspelar sig och är inspelat på och kring fartyget som är något av en tidskapsel från den tid hon var Salén Rederiets modernaste skepp och stolthet. Vi får följa med ombord på en resa från Göteborg till Sydafrika på ett fartyg där inget är vad det verkar, ingen är att lite på.

Saléns var en av de stora svenska redarfamiljerna fram tills 1984 då de gjorde en av örra seklets största konkurser. I flottan fanns då kylfartyget Snow Drift. Hon var ett av sju systerfartyg som rederiet lät bygga kring 1970. Med däckshus och kommandobrygga midskepps, ett djärvt språng i stäven och ett nästan segelbåtsliknande akterskepp var hon en vacker mycket båt.

Sina sista år var hon bekvämlighetsflaggad på Cook Island och ägdes av rederiet Holy House Shipping. Ett rederi som gjort sig känt för att segla i smått grumliga vatten och hålla sig undan så mycket avgifter och kontroll som möjligt. Och så sent som 2012 kördes hon upp för upphuggning på stranden i Indiska Alang. En av de skeppskyrkogårdar där uttjänta fartyg huggs upp under vidriga förhållande för arbetare och miljö. Något att tänka på nästa gång du läser om Mats Ruhne och hans Toscanska vingård. http://www.terreno.se/ i ett mysigt resereportage.

Och hur var det med filmen då: absolut sevärd och får därför betyget Fyra Ankare

• Comments(0)//myrablogg.rodarummet.net/#post126

Sjöstuvat - #Blogg100 dag 6

BåtkulturPosted by Mårten Ohlsson Sun, March 09, 2014 16:05:55

I går presenterade jag mitt #blogg100 inlägg med ordet ”klargöring”. Tanken var att som så ofta använda en maritim term eller ingång. Och så började jag fundera på hur maritima termer används i vardagspråket, och det blir temat för dagens inlägg.

I motsats till landkrabbornas betydelse som handlar om att förklara och sätta ned foten ”en gång för alla”, är ”klargöring” att göra sitt fartyg i ordning för en längre sjöresa. Det finns inte i SAOB men det är ändå belagt tex. i denna text som handlar om svenska expeditioner till Afrika 1749.

När jag jobbade i det stora statliga verket infördes ordet Klargöring som en av de tjänster man på/erbjöd medborgarna. Om den sa en klok och underfundig myndighetsdirektör till mig . i enrum, ”Klargöra, det är väl något man gör med båtar...” Jo, det kunde jag inte förneka, men samtidigt; tanken om medborgarna som fartyg som då och då av det allmänna, kan behöva bistås och förberedas för sin resa över haven känns väl ändå ganska tilltalande?

”Gå av stapeln” är ett annat maritimt ord som gått i land, Men vad betyder det egentligen? Att gå av stapeln innebär att en nybyggd båt går av stapelbädden, den stödkonstruktion som den byggdes på ned i sjön. Det vill säga ordet är en synonym för att sjösätta. Jag tänker inte vara språkpolis och säga att ”endast båtar går av stapeln,

Men eftersom båtar normalt bara går av stapelbädden en gång, kanske man bör besinna sig innan man skriver ”Landsbygdssveriges årliga höjdpunkt Landsbygdsgalan går traditionsenligt av stapeln i Stockholm”

Men det finns allt plats för fler marina termer. Ordet ”sjöstuva” till exempel. Nej, det handlar inte om matlagning, utan om att packa in och surra last och lösa föremål inför annalkande oväder eller färd över öppet hav:

-Nu väntar tuffa tider, men allt är sjöstuvat, sa finansministern. Det vore väl något för att säga inför en stundande lågkonjunktur?

Eller kanske kan du prova att i stället för att ”vara kränkt”, ge djup och tyngd åt en mindre oförrätt genom att kräva att missdådaren ska "få smaka katten" (Albert Engström, Bleck och Saltvatten)

Slutligen slår jag ett slag (sic!) för det lite trevligare ordet ”furnering”. Ett ord som enligt SAOL betyder ”förse med”, men som i sjösammanhang innebär att fylla på förråden så att mat, förnödenheter och alla de tillbehör som behövs för fartyg och besättning finns ombord. Hädanefter är det slut med storhandling, från och med nu anbefalles att vi använder ordet ”furnering”.

• Comments(2)//myrablogg.rodarummet.net/#post124

Fiskare

BåtkulturPosted by Mårten Ohlsson Wed, May 01, 2013 14:14:48

När jag var liten hade hyrde vi en gammal ålabod av en gammal fiskare, bonde och sjöman. Det var vår sommarstuga i många år. De gamla kustfiskarna är sedan länge borta men också villkoren för de som finns kvar är sedan länge förändrade.

Sveriges radio har gjort en dokumentär om ett yrke och ett levnadssätt i förändring

• Comments(0)//myrablogg.rodarummet.net/#post111

Vid Vakten

BåtkulturPosted by Mårten Ohlsson Mon, April 29, 2013 20:18:57
Dagens inlägg går i den maritimakulturens tecken. Vännen och vissångaren Tommy Edstörm och hans fina version av "Vid Vakten" aka. "Flicka från Backafall" med så vackra bilde av Måns Back Nilsson

• Comments(0)//myrablogg.rodarummet.net/#post110

Ostindiefararen Götheborg

BåtkulturPosted by Mårten Ohlsson Sat, April 13, 2013 07:25:42

Egentligen skulle jag leta fram en bild av vår gamla Jofa Winth. I stället råkade jag hamna på en massa bilder av ostindiefararen Götheborg. Det slumpade sig så att jag hade förmånen att vara både i Göteborg och till sjöss så väl när den la ut som när den kom hem från sin resa till Kina i juni 2007. Sällan eller aldrig har jag sett så mycket båtar på en gång.

Här kan vi snacka om trafikstockning. Under en vänlig försommar sol guppade vart enda flytetyg som fanns att uppbringa utanför inloppet till Göteborgs hamn. Själv var jag där med min svåger och deras lilla snipa.

Titta och gläds.

• Comments(0)//myrablogg.rodarummet.net/#post99

HAMN

BåtkulturPosted by Mårten Ohlsson Thu, April 11, 2013 19:00:13

1939 målade Axel Olsson tavlan Hamn. Axel var en av medlemmarna i Halmstadgruppen. Bilden är gjord i gränslandet mellan symbolism och surrealism; korset, ankaret, livbojen och det mörka hotfulla havet är symboler om den farliga tid tavlan målades i, medan skuggorna öververkligt faller mot ljuset vid horisonten.

Den som vill se mer av Axel och de andra målarna i Halmstadgruppen bör stanna till på Mjellbykonstmuseum som ligger nästan vid E6an strax norr om Halmstad. Med nyöppnat café är det ett bra alternativ till Gyllene Måsen för alla vägfarare.

• Comments(0)//myrablogg.rodarummet.net/#post98

Gleden ved å ha båt

BåtkulturPosted by Mårten Ohlsson Mon, April 08, 2013 23:20:25

I går fick jag reda på att Odd Børretzen gått bord vid den aktningvärda åldern av 86 år strax före jul. Odd är föga känd i Sverige men i Norge är han en kulturpersonlighet av rang; författare, tecknare och vissångare.

Men han var också fritiskeppare, eller lustbåtsskeppare som han själv kallade sig. Och som sådan kom han att författa boken ”Gleden ved å ha båt”. Tillsammans med Jan Sundfeldt och Bengt af Geijerstam ”Flodfarare” är den en av mina absoluta favorit böcker av om båtar och båtliv. Han blandar högt och lågt, knopar recept och en bön till djävulen själv i form av sitt båts dieselmotor.

Vi snackar norsk ”kick-ass” attityd i stället för svensk förnumstig maritim-gubbighet. ”Gleden ved å ha båt” är en bok som ofta läser, och som inspirerade mig att starta ”Myra(b)loggen”

Kos dere.

• Comments(0)//myrablogg.rodarummet.net/#post96

Filmtajm

BåtkulturPosted by Mårten Ohlsson Thu, April 04, 2013 23:22:51

Mina barn säger att jag är konstig som inte ser reklam. Tv, tidningar radio allt går mig spårlöst förbi. Jag är med i en panel. För besväret får man någon krona som man kan välja att ge till välgörande ändamål eller om man är snål stoppa i egen ficka. Där frågar de om man sett den ena eller andra annonsen eller reklamen - det har jag inte. Och så frågar de vilka egenskaper och känslor man förknippar med det ena eller det andra varumärket – det gör jag inte heller.

Förmodligen vet reklamare att välutbildade gubbar är hopplöst oemottagliga för reklam. Vi kollar www.testfakta.se och älskar att läsa pryltester i tidningar och på nätet. I motsats till värnlösa kvinnor och barn ger vi aldrig heller de unga spolingarna i affärerna en chans att visa prov på sin okunnighet om de varor de försöker kränga.

Men. Häromdagen gick jag som vanligt förbi biografen i stan. Och helt plötsligt har jag bestämt mig för att gå på bio. Självklart går jag hem och kollar både recensioner och trailer. Många stjärnor och ett pris från Berlins filmfestival bekräftar att jag har rätt: Jag och barnen ska gå och se filmen ”Eskil & Trinidad”.

Det handlade om flytvästen. Personerna på affischen stod i fören på en båt och hade på sig flytväst. Det var den detaljen som fångat min uppmärksamhet. Gör man en båtfilm där folk har flytväst då är man ta mig fan seriös. Sådant ska ses.

-Hur var filmen då?

En kvinna som bygger en Colin Archer båt, en pojke som längtar efter sin mamma i Danmark och inte vill spela hockey, något som hans tjejkompis och ensamstående pappa vill. Det är ramberättelsen. Och om jag förstod saken rätt tycket både barnen och deras kompisar att den var bra. Det sa dom i alla fall.